Jak napisać tekst użytkowy, aby trafiał do jak najszerszej grupy odbiorców?
Potrzebujesz „na wczoraj” stworzyć tekst na swoją stronę internetową. Wydaje Ci się, że to dość prosta sprawa. Zaparzasz kawę, zasiadasz do komputera, otwierasz program i chcesz pisać. No właśnie. Chcesz pisać, ale nie bardzo wiesz, od czego zacząć. Czarna dziura w głowie? Znana chyba każdemu, kto od ręki chciał stworzyć dobry tekst, i to w kilka minut. Okazuje się, że wcześniejsze odpowiednie przemyślenie tematu jest niezwykle ważne.
2018-01-24, 17:37

Musisz stworzyć tekst użytkowy, ale funkcjonalny

Tekst musi być dobry. Słowo „dobry” nie jest jednak wystarczające do jednoznacznego określenia, jaki ten tekst powinien być. Pisanie tekstów na strony internetowe okazuje się być dużo prostsze – muszą one być funkcjonalne, a więc w jak największym stopniu dopasowane do funkcji, jaką mają spełniać. Jeśli chcesz więc stworzyć dobry tekst, musisz jednoznacznie określić, do kogo go kierujesz, ale też co chcesz za jego pomocą osiągnąć. Pozwoli Ci to na stworzenie punktu wyjścia, niezbędnego do rozpoczęcia pracy nad tekstem użytkowym.

Ważna jest technika pisania

Stworzony tekst musi być czytelny, jasny i zrozumiały – tak, by w jak najlepszy sposób przedstawił wszystkie informacje, jakie chcesz przekazać. Dobrym rozwiązaniem jest zredagowanie w pierwszej kolejności informacji, jakie chcesz przekazać, a dopiero w następnym kroku zredagowanie tekstu przez jego uproszczenie i dopasowanie do potencjalnych odbiorców. Redagując tekst użytkowy, pamiętaj, by unikać złożonych konstrukcji zdań. Zbyt długie i skomplikowane zdania są niestety trudne do zrozumienia, ale przede wszystkim mogą wprowadzać niepotrzebne zamieszanie we właściwej interpretacji przekazu. Ważne jest również, by zdania były proste, pozbawione literackich porównań czy kwiecistych określeń – to nie ten rodzaj tekstu i nie to miejsce. Zarówno zbyt kwiecisty, jak i zbyt urzędowy styl będą złym rozwiązaniem. Stosowanie oficjalnych komunikatów, sformułowań w tekście użytkowym zniechęci czytelników do zgłębiania tematu. Jeśli musisz już coś zakomunikować, postaraj się zrobić to w dość prosty, przyjazny sposób. Bardzo ważne w pisaniu tekstów na strony internetowe jest dążenie do tworzenia krótkich informacji – wielu twierdzi, że użytkownicy są w stanie przeczytać tylko to, co mieści się na ekranie. Oczywiście nie wyrzucaj słów, jeśli odbierze to tekstowi sens. Pamiętaj jednak, że każdy tekst można skrócić przy jednoczesnym zachowaniu jego sensu.

Zaciekaw czytelnika

Bez względu na to, jaki rodzaj tekstu tworzysz, musisz tworzyć teksty ciekawe i atrakcyjne dla czytelników. Nawet najzwyklejszy tekst informacyjny musi wzbudzić zainteresowanie. Dobrym rozwiązaniem okazuje się znalezienie charakterystycznego szczegółu, który pozwoli czytelnikom zapamiętać właśnie Twój artykuł. Możesz zwiększyć jego atrakcyjność również przez umieszczenie w nim ciekawego komentarza w postaci osobistych refleksji czy odniesienia do bieżących wydarzeń. Nie zapominaj, że poza ciekawym tekstem liczy się również tytuł i nagłówek przyciągający uwagę – krótki, treściwy i koniecznie związany z tematyką przekazywanych informacji.

Stosując powyższe zasady, stworzysz dobry tekst użytkowy. Nie zapomnij, że ważna jest również jego jakość – najlepszym rozwiązaniem jest przekazanie tekstu do przeczytania komuś innemu. Osoba z zewnątrz dużo łatwiej wyłapie wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne czy inne potknięcia, które zdarzają się nawet najlepszym. Dzięki temu znacznie prościej będzie Ci zlokalizować miejsca, które wymagają poprawy, i sprawi to, że tekst trafi do jeszcze szerszego grona odbiorców.

KONTAKT / AUTOR
Pasja Pisania
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.